Az, hogy a jógázás használ a közérzetünknek és az egészségünknek, nem új keletű dolog, hiszen már évezredek óta gyakorolják az emberek a jógatípusok legkülönbözőbb fajtáit. A választás joga természetesen mindenkit megillet, hogy melyik mellett teszi le a voksot, de arra mindenképpen fontos figyelmet szentelni, hogy csak fokozatosan vessük bele magunkat a gyakorlásba. Ha jógázni kezdünk, ahogy más testünket érintő tevékenységnél is igaz, a fokozatosság elvét kell követnünk, hiszen gondoljunk csak bele, hogy például egy konditeremben sem 170 kg-mal kezdjük a fekve nyomó gyakorlatokat, és ha futásra szánjuk el magunkat, ott sem a maratoni távval indítjuk az edzéseinket.

Az Indus-völgyi civilizációból induló „ős” jóga a tudat átalakítását, a keleti bölcselet egyik megjelenési formáját jelentette, amely technikák és módszerek rendszerét adták a kezünkbe. Európában a Hatha-jóga vált először népszerűvé, hogy aztán utat nyithasson a „többi szakágnak” is. Azok, akik most csöppennek bele a jógázás világába, jogosan teszik fel a kérdést, vajon melyik fajtájával érdemes kezdeni az ismerkedést. Mindenek előtt fontos szempont, hogy tisztában legyünk a saját személyiségünkkel és képességeinkkel. Természetesen mind a kettő fejleszthető és a jóga erre éppen kiváló lehetőség.

A jóga legnépszerűbb fajtái

Nagyon röviden, természetesen a teljesség igénye nélkül megpróbáljuk bemutatni a jóga azon típusait, amelyek hazánkban is elterjedtek már és amelyekkel –ha lehetséges, akkor megfelelő szakember irányításával – érdemes megismertetni testünket és szellemünket.

Astánga – ez a jógatípus valódi állóképességet igényel, éppen ezért azoknak ajánlatos ezzel indítaniuk, akik valóban megfelelő fizikai állapotban vannak.

Hatha – talán ez a jógatípus az, amelyet kezdőknek leginkább javasolnánk, hiszen ennek gyakorlója lépésről-lépésre ismerheti meg saját testét. Az Astánga jógánál ez mindenképpen visszafogottabb, nem igényel elsőre azonnal megfelelő fizikai állapotot.

Bikram – sajátossága, hogy a Bikram-jóga gyakorlását kifejezetten melegben, közel 40 C fokos helyiségben érdemes végezni. Mivel a gyakorlatok mellett a hőmérséklettel is meg kell küzdeni, nem feltétlenül ezt a jógatípust javasoljuk a jógázással most ismerkedőknek.

Tantra – az „érzékek birodalmának” elmélyüléséhez segíti hozzá művelőit. Célja és ennek köszönheti leginkább népszerűségét is, hogy egyesíteni próbálja a női és a férfi energiákat.

Sport, vagy spirituális tevékenység-e a jóga

Talán ebből a kedvcsináló, rövid ismertetőből is kiderült, hogy érdemes eldöntenünk, inkább spirituális tevékenységként, vagy sportként tekintünk-e a jógára. És amikor megszületett magunkban a válasz, akkor annak megfelelő jóga típusba érdemes jobban beleásnunk magunkat.

Amikor kiválasztottuk, mely irányba szeretnénk elindulnunk a jógázás világában, érdemes beszereznünk azokat a kellékeket, öltözékeket, amelyek hozzá segítenek bennünket ahhoz, hogy kényelmesen végezhessük a gyakorlatokat. Itt természetesen nem luxus divatcikkekre kell gondolni, hanem egy-egy kényelmes nadrágra, jógamatracra.